Terug naar overzicht

De ins en outs van schoenveters

Welke fout maakt de helft bij het veteren? Onderschat niet het effect van de juiste schoenveter!

Het zijn soms de details die het verschil maken, zoals schoenveters. Ze komen standaard bij de schoen en als ze hun werk doen, waarom zou u ernaar omkijken? Maar veters bepalen wel degelijk de totale uitstraling van een schoen. Sommige schoenen uit onze collectie worden zelfs met twee verschillende setjes veters geleverd, voor verschillende looks. 

Veters worden meestal gemaakt van al dan niet gewaxte katoen, jute of hennep, maar ook van leer. Ook de vorm van de veter, plat of rond, en de dikte bepalen de uitstraling. Een gladde, dunne, ronde veter staat niet in een sneaker. Een grove, platte veter haalt op zijn beurt een klassieke oxford veterschoen onderuit. 

Harris Evoluzione

Ronde veters hebben over het algemeen wat minder frictie dan platte veters, maar ook het materiaal en de afwerking hebben daar invloed op. De vierkante, leren veters, die je vaak bij bootschoenen ziet, hebben het minste grip. 

De waxlaag op veters zorgt voor een gladder oppervlak, hierdoor glijdt de veter niet alleen makkelijker door de gaatjes, maar wordt ook slijtage verminderd. Bijkomend voordeel: de veters nemen minder snel vocht op. 

Heeft u vaak last van losrakende veters? Kijk dan eens goed naar de strik: is deze schuin of goed evenwijdig? De asymmetrische variant, ook wel oudewijvenknoop, geeft minder frictie. Het is een kwestie van de lussen andersom strikken dan de knoop eronder, veel mensen beseffen niet dat ze dat niet doen, met telkens losrakende veters ten gevolg. Met deze uitleg op Wikipedia en een beetje oefenen, kan iedereen de juiste striktechniek in de vingers krijgen!

Veteren 

U kunt op bijna eindeloos veel manieren de veters door een schoen rijgen. Het internet is een eindeloze bron van creatieve opties. De meest gebruikte manieren zijn recht of gekruist. 

De meeste zakelijke veterschoenen in onze collectie zijn recht geveterd, voor een rustige, stijlvolle uitstraling. Gekruist is makkelijker vast te trekken, dus bij meer casual schoenen, wandelschoenen en zeker bij sneakers, worden de veters kruislings geregen.

Omdat de meeste van onze schoenen zakelijk zijn, laten we de meest voorkomende manieren van recht veteren (straight bar lacing) zien:




Methode 1: Showcase
  Methode 2: Ladder
Methode 3: Kruislings

Methode 1: Showcase 

Bij deze methode gaat de ene veter (groen) helemaal onderdoor naar boven. De andere veter zigzagt door de gaatjes. Ziet er netjes uit, maar voor het gedoseerd aantrekken van de veters is dit niet praktisch. Soms worden schoenen zo uit de fabriek geleverd of in een etalage geplaatst, het ziet er erg rustig en netjes uit.

Methode 2: Ladder 

De veters worden beurtelings geregen, waarbij telkens recht omhoog wordt bewogen. Dit kan druk op de wreef verminderen en oogt erg netjes bij een Derby veterschoen, waarbij de ruimte tussen de veters groter is en de achterkant daardoor meer in het oog springt. Deze methode kan het model echter scheef trekken, dus is niet geschikt voor meer dan 4 paar vetergaatjes.

Methode 3: Kruislings/Europees

Deze methode kruist telkens achterlangs. Het makkelijkst om aan te snoeren. Vereist een iets langere veter dan de tweede methode. Ook wel European straight lacing genoemd, is dit de meest voorkomende manier van recht veteren.



NB: U begint bij methode 2 en 3 onderaan, bij de neus, met de veters gelijk verdeeld in het midden. Als de schoenen een oneven aantal veterparen hebben, dan komt recht veteren niet uit. Start dan met één veterkant langer dan de ander, zodat die aan het einde een extra keer doorgehaald kan worden. 

Veterweetje 

Volgens een populaire mythe was de methode van schoenen veteren van levensbelang voor de Britse Gurkha soldaten. De Britten droegen hun veters recht geveterd, de Japanse troepen gekruist. 

Kruipend in het donker, konden de Gurkha's zo gelijk weten of de laarzen die ze betastten van een vriend of vijand waren. Reden te meer voor de Britten om recht veteren te promoten!


Veterlengte

De juiste lengte voor een veter is afhankelijk van het type schoen en de vetermethode. Op de afbeelding ziet u hoe een identieke vetermethode bij een oxford en een derby model al een verschillende lengte vereist. Kruislings veteren vraagt natuurlijk om nog meer lengte. Vandaar dat we liefst weten om welke schoen het gaat, voor we de juiste lengte kiezen. 



Als richtlijn kunt u de volgende tabel aanhouden:

Aantal paren vetergaatjes
(=helft van totaal aantal gaatjes)
Lengte veter
 2
 50 cm
 3
 60 cm
 4
 70 cm
 5
 80 cm
 6
 90 cm
 7
 100 cm
 8
 120 cm
 9
 150 cm
 10
 180 cm


Is de veterlengte die u zoekt niet beschikbaar? Onthoud dan dat 5 cm meer of minder effectief maar 2,5 cm per kant uitmaakt. Dus er is wat speling mogelijk. 


Veters bij Zwartjes van 1883 

We hebben in de winkels de meest voorkomende veters op voorraad. Daarnaast kunnen we ook veters uit de huidige collecties van onze leverancier nabestellen. In de meeste gevallen kunnen we u goed op weg helpen. 

Met nieuwe veters ziet een schoen er gelijk weer een stuk beter uit. Loop dus gerust een keer binnen of neem contact op voor een setje veters. Als u in de webshop veters bestelt, zet dan in het opmerkingenveld het merk, de kleur, lengte en liefst ook de schoenen waar u ze voor bestelt. Dan kunnen we de juiste veters voor u uitzoeken. 

We hebben ook een handige veterpen om het doorrijgen te vergemakkelijken en zelfs een compleet setje van Dubarry om bootschoenen veters te vervangen.


Veter gebroken 

Als een veter snel na aankoop doorslijt en breekt, dan ligt dat niet altijd aan de veter. Het kan dan heel goed zijn dat er aan de (metalen) veterring in de schoen een braampje zit. De veter vervangen zou dan alleen weer hetzelfde opleveren. U kunt bij ons of een schoenmaker het braampje weg laten vijlen.